//Ζώντας με την ψωρίαση.

Ζώντας με την ψωρίαση.

Η ψωρίαση αποτελεί μια χρόνια φλεγμονώδη δερματοπάθεια, που απαντάται στο 1.5 έως 3% του γενικού πληθυσμού. Σε αντίθεση με ό,τι λαθεμένα πιστεύεται, η ψωρίαση δεν είναι μεταδοτικό νόσημα. Οι ψωριασικές βλάβες δεν είναι μολυσματικές.

Πού εμφανίζεται η ψωρίαση;

Η ψωρίαση μπορεί να εμφανιστεί σε οποιοδήποτε σημείο του κορμού καθώς και των άνω και κάτω άκρων, ωστόσο συνηθέστερες θέσεις εντόπισης αποτελούν οι αγκώνες, τα γόνατα, η οσφυϊκή και περιομφαλική χώρα.

Ποια τα αίτια της νόσου;

Τα ακριβή αίτια της ψωρίασης παραμένουν άγνωστα. Ωστόσο, σύμφωνα με τα τελευταία επιστημονικά δεδομένα, το ανοσοποιητικό σύστημα και η γενετική προδιάθεση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της πάθησης, σε συνδυασμό με την επίδραση περιβαλλοντικών και εκλυτικών παραγόντων.  Η ψωρίαση, μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία, ωστόσο, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, η έναρξη της νόσου λαμβάνει χώρα πριν την ηλικία των 40 ετών.

Ποια τα είδη της ψωρίασης;

Ανάλογα με το πού εντοπίζεται, η ψωρίαση διακρίνεται σε παλαμών – πελμάτων, τριχωτού, πτυχών (ανάστροφη ψωρίαση), γεννητικών οργάνων και βλεννογόνων, ονύχων, ενώ όταν αφορά τις αρθρώσεις καλείται ψωριασική αρθρίτιδα. Ως προς τη μορφολογία των κλινικών εκδηλώσεών της, διακρίνεται σε τέσσερις τύπους, την ψωρίαση κατά πλάκας, τη σταγονοειδή, τη φλυκταινώδη και την ερυθροδερμική.

Ψωρίαση κατά πλάκας. Η ψωρίαση κατά πλάκας αποτελεί τη συνηθέστερη μορφή της νόσου με ποσοστό εμφάνισης 80-90% και εμφανίζεται ως ερυθηματολεπιδώδεις πλάκες, που καλύπτονται από αργυρόχροα λέπια. Οι βλάβες αυτές εμφανίζονται συνήθως στο τριχωτό της κεφαλής, την έξω επιφάνεια των γονάτων και αγκώνων και την οσφυϊκή χώρα. Μπορεί να είναι ασυμπτωματικές ή να συνοδεύονται από κνησμό ή / και ευαισθησία.

Σταγονοειδής ψωρίαση: Αυτός ο τύπος αφορά ποσοστό μικρότερο του 10% των περιπτώσεων με ψωρίαση. Απαντάται, συχνότερα, σε παιδιά ή νεαρούς ενήλικες και μπορεί να ακολουθεί μετά από στρεπτοκοκκική λοίμωξη του ανώτερου αναπνευστικού. Εμφανίζεται με τη μορφή πολλαπλών διάσπαρτων σταγονοειδών βλατίδων ή πλακών στον κορμό και τα άκρα, αφήνοντας, συνήθως, ελευθέρα τα πέλματα και τις παλάμες.

Φλυκταινώδης ψωρίαση. Ηψωρίαση που εκδηλώνεται κλινικά με τη μορφή φλυκταινών, οι οποίες σχηματίζονται λόγω συνάθροισης πολυμορφοπύρηνων στην επιδερμίδα. Εμφανίζεται σε ποσοστό μικρότερο του 5% και διακρίνεται σε εντοπισμένη και γενικευμένη.

Ερυθροδερμική ψωρίαση: Αποτελεί τη πιο σοβαρή και ταυτόχρονα σπανιότερη μορφή ψωρίασης. Εκδηλώνεται ως εκτεταμένη ερυθρότητα και φλεγμονή του δέρματος με συνοδή απολέπιση ποικίλου βαθμού. Μπορεί να συνοδεύεται από κνησμό ή άλγος, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να παρατηρηθούν και συστηματικά συμπτώματα, όπως πυρετός, ρίγος και επηρεασμός της γενικής κατάστασης του ασθενούς. Η μορφή αυτή ψωρίασης είναι αρκετά σοβαρή και μπορεί να αποβεί απειλητική για τη ζωή, γι’ αυτό και απαιτείται στενή ιατρική παρακολούθηση.

Από τις διάφορες μορφές της ψωρίασης με βάση την εντόπισή της, αξίζει να κάνουμε μια ιδιαίτερη αναφορά στη ψωριασική αρθρίτιδα. Μπορεί να αφορά μία ή περισσότερες αρθρώσεις, να είναι ασύμμετρη ή συμμετρική και να οδηγήσει ακόμα και σε παραμόρφωση των αρθρώσεων. Κλινικά παρατηρείται φλεγμονή, οίδημα ενώ οι προσβληθείσες αρθρώσεις γίνονται επώδυνες. Η ψωριασική αρθρίτιδα εκτιμάται ότι αναπτύσσεται σε έως και 30% των ανθρώπων που πάσχουν από ψωρίαση.

Πώς επηρεάζεται η ζωή μου από την ψωρίαση;

Η ζωή με την ψωρίαση έχει μοναδικές προκλήσεις. Η ψυχολογική επιβάρυνση του ατόμου που νοσεί, είναι σημαντική, χωρίς να συμβαδίζει απαραίτητα με τη βαρύτητα της κλινικής εκδήλωσης της νόσου.

Άλλωστε, η ψωρίαση έχει συσχετιστεί με πληθώρα εξωδερματικών εκδηλώσεων, όπως κατάθλιψη, αρτηριακή υπέρταση, αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, σακχαρώδη διαβήτη κ.ά. Γι΄αυτό, η διάγνωση, η έγκαιρη αντιμετώπιση καθώς και η παρακολούθηση των ασθενών, που πάσχουν από ψωρίαση, είναι σημαντική.

Πώς αντιμετωπίζεται η ψωρίαση;

Η ψωρίαση είναι μια πάθηση, που αντιμετωπίζεται. Υπάρχουν πολλά όπλα στη θεραπευτική μας φαρέτρα. Ωστόσο, λόγω της χρόνιας πορείας της νόσου και των εξάρσεων και υφέσεων, που παρατηρούνται, απαιτείται μακροχρόνια και συστηματική παρακολούθηση καθώς και συνεργασία με τον θεράποντα ιατρό. Το θεραπευτικό πλάνο εξατομικεύεται για κάθε ασθενή. Οι υπάρχουσες θεραπευτικές προσεγγίσεις, ταξινομούνται σε τρεις βασικές κατηγορίες:

• την εφαρμογή σκευασμάτων τοπικά στο δέρμα (τοπική θεραπεία),
  • τη χρήση της υπεριώδους ακτινοβολίας (φωτοθεραπεία), και
  • τη χορήγηση φαρμάκων, είτε από το στόμα, είτε σε ενέσιμη μορφή, τα οποία στοχεύουν το ανοσοποιητικό σύστημα (συστηματική θεραπεία).

Η επιλογή του κατάλληλου, κάθε φορά, θεραπευτικού παράγοντος είναι συνάρτηση της κλινικής μορφής, της έκτασης της νόσου, της ηλικίας, του φύλου, της γενικής κατάστασης του/της ασθενούς, τυχόν συνυπαρχόντων νοσημάτων, της ανταπόκρισης σε προηγούμενες θεραπείες κλπ. Στόχο της θεραπείας αποτελεί η ύφεση των συμπτωμάτων και η διατήρηση αυτής κατά το μεγαλύτερο δυνατό χρονικό διάστημα, ώστε να αποφευχθεί ο επηρεασμός της καθημερινής ζωής, των δραστηριοτήτων και κατ’ επέκταση της ψυχολογίας του ασθενούς.

Στην πρότυπη δερματολογική κλινική Skin and Hair Medical Care υπάρχει η δυνατότητα έγκαιρης και ασφαλούς διάγνωσης και αντιμετώπισης της ψωρίασης από τον Δρ. Σωτήρη Θεοχάρη.